Wakacje z kulturką
14 lipca 2021
Piknik na sportowo, na wesoło
26 lipca 2021

Kotlina Kłodzka

Jeszcze zimą bieżącego roku zrodził się pomysł podjęcia współpracy przez Zespół Pieśni i Tańca Kłosowianie oraz Regionalny Zespół Pieśni i Tańca Markowanie, aby wspólnie promować podkarpacki folklor, pokazując jego różnorodność i tym samym realizować cele  przyświecające obydwu zespołom. Już w lipcu udało się wdrożyć w życie wspólne plany i zamierzenia organizując wyjazd zespołów wraz z Kapelą Gacoki, którego miejscem docelowym stała się Kotlina Kłodzka oraz Wrocław. Wycieczka trwał 7 dni od 05.07.2021 r. do 11.07.2021 r. przyniosła ogrom wrażeń, pretekstów do promowania tradycyjnej kultury ludowej oraz doskonalenia umiejętności tanecznych i wokalnych.

Wyruszając ze Strzyżowa skierowaliśmy się w  kierunku miejscowości Rudno w woj. Małopolskim aby zobaczyć ruiny średniowiecznego zamku Tenczyn, stanowiącego element systemu tzw. Orlich Gniazd. Malowniczo położona budowla, nazywana małym Wawelem imponuje swoimi rozmiarami, stopniowo poddawana renowacji, coraz bardziej cieszy oko i skutecznie pozwala przenieść się wyobraźnią  w czasy gdy Polską władał Kazimierz Wielki.

Po zwiedzaniu zamku udaliśmy się w dalsza podróż, tym razem już w miejsce naszego zakwaterowania czyli do miejscowości Radków, po drodze zwiedzając trasę podziemną w Kłodzku. Miasteczko Radków położone jest nieopodal granicy polsko-czeskiej w Kotlinie Kłodzkiej, u podnóża Gór Stołowych.  Urokliwa, kameralna miejscowość gwarantuje spokój, kontakt z naturą oraz możliwość aktywnego spędzania czasu, wędrując okolicznymi szlakami turystycznymi. Kolejne dni wspólnego wyjazdu oprócz codziennych warsztatów ze śpiewu i tańca pozwoliły na poznanie licznych atrakcji Kotliny Kłodzkiej.

Odwiedziliśmy podziemne miasto Osówka, zespół tuneli, umocnień i hal będących elementem hitlerowskiego przedsięwzięcia “Riese”. Według niektórych historyków obiekt miał być kwaterą Adolfa Hitlera. Inni twierdzą, że budowano hale dla podziemnych fabryk zbrojeniowych do produkcji tajnej broni. Zwiedzając podziemne miasto, gdzie półmrok panujący w tunelach, połączony z wilgocią i niską temperaturą, w kontekście ogromu całego przedsięwzięcia, uświadamiają nam jak heroiczną pracę wykonywało setki jeńców wojennych w trakcie powstawania obiektu.

Kolejnym, imponującym pod względem rozmiaru, przedsięwzięciem militarnym, jakie udało nam się zobaczyć, była Twierdza Srebrna Góra. Obiekt powstał w VIII w. za panowania Króla Pruskiego Fryderyka II. Twierdza miała zabezpieczyć militarnie Śląsk zdobyty przez Prusy            w 1740 roku. Aktualnie w twierdzy znajduje się muzeum, dostępne do zwiedzania 7 dni w tygodniu. Zapoznając się z eksponatami oraz słuchając niezwykle ciekawych opowieści przewodnika, dowiedzieliśmy się jak wyglądało życie i służba pruskiego żołnierza w VIII wiecznym wojsku.

Odwiedzając ziemię kłodzką nie mogliśmy pominąć wypraw w Góry Stołowe, zdobyliśmy Szczeliniec z punktem widokowy umożliwiającym podziwianie rozległych przestrzeni u podnóża Sudetów, wędrowaliśmy wśród błędnych skał, przeciskając się przez szczeliny skalne, weryfikując tym samym gibkość ciał i przełamując klaustrofobiczne ograniczenia.

Część naszej wyprawy poświęciliśmy na zwiedzanie Zamku Książ oraz  pałacu Marianny Orańskiej w Kamieńcu Ząbkowickim, są to prawdziwe perełki architektury pałacowej/dworskiej, które warto zobaczyć aby uświadomić sobie rozrzutność i bogactwo ówczesnych możnowładców. Niezwykłe doznania wizualne zapewniło nam również zwiedzanie Zamku w Pszczynie. Jedne z najlepiej zachowanych wnętrz pałacowych w Polsce przytłaczają przepychem i niebywałym kunsztem z jakim zostały urządzone, a samo muzeum zamkowe było nagradzane za pieczołowite odtworzenie wnętrz zamku, które przywróciły mu blask początku XX wieku.

Wspólny wyjazd Zespołu Pieśni i Tańca Kłosowianie, Regionalnego Zespółu Pieśni i Tańca Markowanie oraz Kapeli Gacoki był także pretekstem do promowania podkarpackiej kultury ludowej. Dzięki występom we Wrocławiu, Kłodzku oraz Radkowie przekonywaliśmy odbiorców naszych prezentacji, że podkarpacki folklor jest nie mniej widowiskowy, kolorowy i dynamiczny niż folklor górali, krakowiaków czy mieszkańców kujaw. Zespoły prezentowały tańce i przyśpiewki właściwe dla folkloru rzeszowskiego, krośnieńskiego oraz przeworskiego, co znalazło również odzwierciedlenie w zróżnicowanym ubiorze poszczególnych osób.

Niezwykłe doświadczenie występu na Wrocławskim rynku uświadomiło nam jak pozytywny może być odbiór naszych tańców, strojów oraz pracy, którą wkładamy w pielęgnowanie tradycyjnej kultury ludowej.

Wyjazd choć intensywny, obfitujący w różnorodne atrakcje i szereg występów, uświadomił nam jedno: Polska to piękny kraj, a tradycyjna kultura ludowa jako element naszej tożsamości narodowej powinna być stale pielęgnowana, gdyż stanowi relikt świata który  już nie wróci. To jak długo będziemy pamiętać o naszej narodowej tożsamości zależy wyłącznie od nas i naszej dbałości o miejsca, budynki, kulturę, język… warto pielęgnować to co nasze, polskie !